Nekem a szöveg írás bazdmeg egy afféle rituálé
Nincsen olyan helyzet amit én simán ki ne dumálnék
Az életed olyan amilyen akarod hogy legyen
Ne hagyd magad átverni senki keresztbe ne tegyen
Én úgy élek mint bárki de egy dolog az több bennem
Életérzés maximum a letargiát csökkentem
Gyors vagyok és hirtelen mint a szöcske beszökkentem
Az életemet minden számommal újra fel pörgettem
A múlt a hátam mögött nyugszik hogy alakítsam a jövőmet
Az igazi madarak a leggyengébb kamunak bedőlnek
Sosem leszel toppon hogyha nem érzed hogy ott vagy
Aki nem szeret az előbb-utóbb de a végén ott hagy
Az élet nem játék de hogyha hagyod hogy az legyen
Itt leszünk együtt és mind majd egy klassz helyen
Röhögünk majd azon a sok faszfejen
Akik kiakartak baszni mind én velem
Az idő tellik - de az elmém ködös
A kincs az itt rejlik - az egész az közös
Nincs hova menni - kevés már a tökös
Gyerek ennyi - a gádzsi úgy jó ha dögös
Az idő tellik - de az elmém ködös
A kincs az itt rejlik - az egész az közös
Nincs hova menni - kevés már a tökös
Gyerek ennyi - a gádzsi úgy jó ha dögös
Az hogy melletted állnak az hidd el hogy kamu
Egyedül haladok előre és nálam nincsen tabu
Téma mert amit csinálok az néha két esélyes
Ép elméjű vagyok és csak ritkán vagyok szeszélyes
Vártam az élettől sok mindent most már nem rinyálok
Hagyom magam átbaszni de tudom hogy mit csinálok
A célom abszurd a döntés néha helytelen
De T-bone-ban mindig ott van a rejtelem
Nem vagyok paranoiás csak tudom hogy mit látok
Leesett már a tantusz de én mégis tovább várok
A szerencse itt van bennem mától el száll az átok
A kétkedések közepette már mindent meg látok
Felkeltettél innentől leszek veszélyes rád nézve
Vesztes vagy fogadd el haver vedd már észre
Kóstolgassál nyugodtan én úgy is leszarom
Hogy kibasszak veled arra nekem lesz még alkalom
Az idő tellik - de az elmém ködös
A kincs az itt rejlik - az egész az közös
Nincs hova menni - kevés már a tökös
Gyerek ennyi - a gádzsi úgy jó ha dögös
Az idő tellik - de az elmém ködös
A kincs az itt rejlik - az egész az közös
Nincs hova menni - kevés már a tökös
Gyerek ennyi - a gádzsi úgy jó ha dögös
Én akinek születtem majd évek múltán is az leszek
A spanjaim megmondhatják hogy én mindig egy fasz leszek
És amíg élek zenélek legalább ez legyen jó
Nem cserélnék senkivel mert nekem ez így frankó
Átvertek, de csak mert hagytam
Nem játszom kicsiben én testvér csak nagyban
Felborítalak, úgy mint egy vadkan
A brigádomban hidd el rengeteg tag van
Mindig védik a hátamat ahogy én is védem másét
Itt rangsorba vagyunk tesó nem is lehetnénk másképp
A zene szétszed remélem hogy érzed
Hallgassál figyelmesen és ne a tv-t nézzed
Simán menne bármi mert nem léteznek gátlások
Tapasztalatból mondom hogy sok mindenkin átlátok
Az vagy amit mondasz hogy akarod hogy legyél
Én büszke vagyok arra hogy ez az élet az enyém
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11