Előadó: | MC Gőz |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: |
Mc Gőz (Haász Balázs) |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Ez nem promó,nem is demó.
Mc Gőz a szóló.
Hát'sor, reprodukció.
Az egyedüli opció. Maradandót alkotó
Brigádba tartozni jó. De mindig hív a dallam.
Az agyamban számtalan ötlet és gondolat
Felszínre tör. Mc-nek lenni gyönyör.
Ezért teszem én is azt, hogy
Engedem, hogy jöjjön, aminek
Jönnie kell, mert ez érdekel.
Most egyedül nézek szembe veletek.
Ritkán van ez így, mert a Sor meg az Elemek.
Hát'showban a gyerekek Fürkészik a helyeket,
Kiskapukon át érkeznek,
Soha nem fékeznek. Emberek,
Néztek hogy mi van, most Gőz szólóban.
Ez nem karrier, csak egy átlagos premier.
Utat nyitva annak, ami a földből feltör.
És a száz fokos gőz most mindent elsöpör.
Refrén: (x2)
Az igazi hősök csak szállnak az égbe'
Mindenki példaképe, jooo
Batman, Superman, Redman, Methodman
Itt van egy showman, Mc Gőz a helyszinen
Remélem, hogy egyszer majd nekem is lesz valakim,
Mint Obi van Kenobinak Anakin.
S ha lelkem nem lesz bennem, elszáll odakinn,
Akkor is ezrek fogják mondani a szavaim.
Az élet édes nekem, nem kell szaharin.
S ha elgondolkozol az élet dolgain,
Indul a szőnyeg és rajta ül már Aladdin,
Felszállok az égbe, úgy mint Gagarin.
Egy virág illatát érzem, azt hiszem ez Jázmin.
Állhat márványtalapzaton vagy csak sámlin.
A bálványok ledőlnek, mint Lenin és Sztálin.
A metrón felébredek, ez már a Kálvin?
Feljövök a felszínre, hatalmas limuzin,
Benne két nő, s nagyon sok kokain.
De nekem nem kell, csak a vitamin.
Ez az enzim mint a motornak a benzin.
Refrén (x2)
Sok minden szerepelt a terveim között valaha:
Mikrofonnal kezemben felmenni a színpadra,
Van aki tűzoltó akar lenni, van aki katona,
Mindenféle szakma. A
Művészet soha nem jön szóba.
Kezem alatt mégis számtalan strófa születik meg újra
És újra, mégis mondják rám, hogy ostoba,
Mert mindenféle hasztalannal teszem magamnak a jót,
A szót szóba, a sort sorba fűzöm.
Űzöm az életemet, terelem a művemet
Arra, amerre akarom. Itt a jó alkalom,
Köszön a szavakon a vissza nem térő lehetőség.
Hatalom, hogy mindenki tanácsoljon valamit,
Ami biztos a legjobb nekem. Vagy neked.
Összefort az eredet, figyeled a tervemet.
Ha azt mondod nekem, hogy ez nem jó, akkor
Nem vagyok más, csak egy ellentmondó.
Refrén (x4)
1. rész, Fotográfus mesterek és fotóművészek íróportréi, 2024. április 27 – június 24.
2. rész, A múzeumi fényképészek íróportréi, 2024. június 27 – december 15.
2024-ben alapításának 70. évfordulóját ünnepli a Petőfi Irodalmi Múzeum, amelyet egy gazdag és sokszínű, gyűjteményeit bemutató kiállítássorozattal ünnepel meg. Ennek a sorozatnak képezi az első részét A halandóság törékeny arcai fotókiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményének íróportréiból. A jubileumi tárlat olyan válogatást mutat be a múzeum archív fényképeiből, amely sajátos keresztmetszetet nyújt az irodalom jeles szereplőiről éppúgy, mint a magyar fotótörténet kiemelkedő alkotóiról.
A kiállítás felépítése rendhagyó, mivel azonos főcím alatt két önálló, időben egymást követő tárlat szerepel. Az elsőn (2024. április 27 – június 24.) az archív írói arcképekre, míg a másodikon (2024. június 27 – december 15.) a múzeumi fényképészek munkája során készült portrékra kerül a hangsúly. A két egymást követő tárlat összesen mintegy 150, a múzeum tulajdonában lévő klasszikus magyar író arcképét vonultatja fel.
Végigtekintve a kiállításon, a látogató számos ismerős fényképre bukkanhat. Ki ne látta volna tankönyvében a megtört tekintetű Arany, az igéző Ady, a kalapos dendi Kosztolányi vagy a vigasztalan Juhász Gyula fotóját? Közös bennük, hogy valamennyit a PIM fotógyűjteménye őrzi.
A múzeum már 1954-es megalakulásakor kiemelt jelentőséget tulajdonított a fotográfiáknak, amelyek műtárgyként, készítőjüket is megnevezve kerültek be a nyilvántartásba. Az áprilisban megnyílt tárlat válogatás a Művészeti, Relikvia- és Fotótár 40 ezer darabos írói ikonográfiai kollekciójából, a PIM fotógyűjteményének legértékesebb egységéből. A Művészeti Tár fotógyűjteménye országosan is a legnagyobb írói képi adatbázis, és mint ilyen, nélkülözhetetlen kiállítások, irodalmi kiadványok összeállításakor is.
Az első bemutatón (2024. április 27. – június 23.) szereplő, időrendben kiállított mintegy 80 fénykép neves fotográfusok – Simonyi Antal, Ellinger Ede, Uher Ödön, Székely Aladár, Rónai Dénes, Pécsi József, Escher Károly, Zinner Erzsébet, Balla Demeter, Gink Károly, Molnár Edit, Szilágyi Lenke és többek - munkáin keresztül egyben fotótörténeti ívet is felrajzol, érzékeltetve, hogyan alakult a portréfényképezés technikája és szemléletmódja a korai és a legújabb felvételek között eltelt mintegy 150 évben. A tárlat legkorábbi fotográfiája Tiedge János Vörösmartyt ábrázoló felvétele 1854-ből, míg a legutóbbiak a 2000-es évekből valók. A kiállítás az irodalom és fotográfia egyfajta izgalmas találkozására invitál.
A gyűjtemény bővelkedik különleges, korai fényképészeti eljárással készült eredeti fotográfiákban. Kiemelkedik közülük Székely Aladár Ady Endréről 1915-ben készült dedikált fotója, Simonyi Antal Jókai Mórról, illetve Arany Jánosról készült albumin fényképei, Ellinger Ede Arany János fényképe, Balogh Rudolf Molnár Ferencről haditudósítóként készült fotója, vagy Edward Steichen, a divatfotózás úttörőjének Molnár Ferenc portréja, és Kaffka Margit albumin fényképe.
A halandóság törékeny arcai címet Juhász Ferenc Molnár Edit Íróportréim című 1973-as pécsi kiállítására írt megnyitóbeszédéből kölcsönöztük.
A második kiállításon (2024. június 27. – december 15.) a PIM fotósai (Berekméri Zoltán, Flesch Bálint, Bókay László, Dobóczi Zsolt, Belicza László Gábor, Gál Csaba és Birtalan Zsolt) által az elmúlt évtizedekben készített íróportrékra kerül majd a hangsúly.
A kiállítás kurátorai: Kovács Ida és Kemény Aranka irodalmi muzeológusok, PIM
Grafikai tervezés: Csuport Andrea
Látványterv: Mihalkov György, PIM