Előadó: | DSP |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: |
Dipa Hajdú Imre Bom Krausz Attila Bády Péter |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Dipa: Világra jön egy ember, még minden ismeretlen
A világ minden lehetősége egy kisgyerekben
Biztonságban van, semmire nem akad gondja
Ártatlan és tiszta, mindenki körülrajongja
Bom: 5 éves, káromkodik, egész nap rajzol
Ma is más a példaképe és mindent bekérdez hatszor
Bízik a világban, egyedül barangol a parkba’
De csak addig mehet, míg látja az ablakból az anyja
Dipa: 10 évesen minden csíny, nem tart a törvénytől
Az első barátait most találja meg a környékről
Nem ismer értéket, nem számít a pénz, a nézet
Naphosszat lóg a téren, egy játék az élet
Bom: A srác már 15, már cigizik, megvolt az első csók
Megkapta az első pofont, most gyújtja az első dzsót
Pörög a spanokkal, csak a mértéket nem érzik
Ezek hányásig isznak ott, ahol nem kérnek személyit
Dipa: 20 évesen már felnőtt, lázadó, nagy játékos
Csak a csajok, pia, drog, minden más ráér most
Száguld a világgal, nincs életcél, nincs vészfék
Ő minden nap egyszer él, még a szülők pénzén
Bom: Már 25 és mit csinál? A mindennapok százhúszba’
Szülőktől kérni ciki már, az albérlet meg zsákutca
A csaj jobb életre vágyik, mint ami kitelne
Felnőtt akar lenni, felnőtt is, ugrik a hitelbe
Dipa: 30, meg kell komolyodni, nincs idő már spanra
A baba is úton van, mindent feltesz egy lapra
Gyűrűt vesz a csajának, majd összerakják, ami van
A probléma sok − na igen −, de belevágnak naivan
Bom: 35, besokall, adósság, feleség
Elválnak, mindent lenyel, csak hogy lássa a gyerekét
Kibaszott középkor, a nyakkendő szorítja
Már bánja, hogy az álmait beváltotta forintra
Dipa: 40 életévvel munkája az életévé vált
Ha kinéz a világra, azt is már csak tv-n át
Néhány régi baráttal kibeszéli a parákat
Emészti egy vadállat, ráébred, hisz a magány az
Bom: 45 éves, nagy verda, minden nap új gádzsi
Napszemüveg, nagy della. Nagybavan, kívülről úgy látszik
De keresi a helyét, a pultnál whisky-zik zárásig
Kapu-zárási-pánik! Vágási?
Dipa: 50 évesen már nem vár nagy csodát az élettől
Hosszúak a nappalok is, egy rövid az ébresztő
Ezüstróka korba lép, változnak az értékek
Politizál, sportot néz, visszabeszél a tévének
Bom: 55 éves, élvezi, fiatal nagypapa
Tapasztalatokat ad tovább, hisz ő is azt kapta csak
Eddig a rosszat látta, már csak a szépet meséli
Mert a szívrohama óta tudja, hogy érdemes élni...
Mit gyűjtöttek a magyar írók a 19. században, a múlt századfordulón, az 1970-es években, és mit gyűjtenek ma? Mi került be mindezekből a Petőfi Irodalmi Múzeumba?
A PIM legújabb kiállítása, A tárgyak társasága – Írók gyűjteményei az írók gyűjtőszenvedélyét járja körül Jókaitól Lázár Ervinig, ezenkívül megszólaltat nyolc kortárs írót, és magát a múzeumot is a gyűjtő szerepében mutatja be, méghozzá egy kiemelt gyűjteményén, az írógépeken keresztül.
A tárlat a PIM alapításának 70. évfordulóját ünneplő gyűjteményalapú kiállítássorozat második állomása. Az első része, A halandóság törékeny arcai című íróportré-kiállítás már látogatható.
A tárgyak társasága három nézőpontból közelíti meg a gyűjtés fogalmát. A PIM által őrzött írói gyűjteményeket hat tematikus műtárgycsoportba rendezve mutatja be a kiállítás, a csoportok között olyan hívószavak segítik az eligazodást, amelyek utalnak a gyűjtésben megmutatkozó általános emberi motívumokra, ugyanakkor rámutatnak a gyűjtemények egyedi sajátosságaira, a gyűjtő életében játszott meghatározó szerepére is. Az írók tárgyai mellett az érdeklődők abba is bepillantást nyerhetnek, hogy a szépirodalmi szövegekben hogyan jelenik meg a gyűjtőszenvedély.
A kiállításon megtekinthető többek között Lázár Ervin nyakkendőgyűjteménye, néhány festmény Ady Endre és Csinszka egykori Veres Pálné utcai lakásából, továbbá helyet kaptak Tamási Áron szivarosdobozai, Gyurkovics Tibor különböző országokban vásárolt kalapjai, Karinthy Ferenc leányfalusi házának egyik ajtaja neves személyiségek aláírásaival, valamint Tandori Dezső játék medvéi is. A tárlat legkorábbi tárgyai Jókai Mór kagyló- és csigagyűjteményéből, illetve botgyűjteményéből származnak.
A kiállítás második rétegeként a látogatók nyolc kortárs író gyűjteményébe is betekinthetnek: Bartis Attila, Kukorelly Endre, Márton László, Rakovszky Zsuzsa, Szabó T. Anna, Tóth Krisztina, Ugron Zsolna és Várady Szabolcs mesélnek tárgyi környezetükről, a tárgyakhoz való viszonyukról, gyűjteményeik és írásaik találkozási pontjairól.
A kiállítás legbelső terében a múzeum maga is mint gyűjtő kerül bemutatásra, méghozzá egy kiemelt gyűjteményével, az írógépekkel. Az írógép szimbolikus tárgyként az író és az elkészült mű között áll, közvetítő szerepben részese a mű keletkezésének. Látható Babits Mihály 1945-ben bombatalálatot ért írógépe is, amelyen életművének legjelentősebb részét írta.
Az írók gyűjteményei jól tükrözik birtokosuk személyiségét, szokásait, kapcsolatait, sőt emlékeit, vágyait, de szólhatnak akár műveinek világáról is. A szépirodalmi szövegekben a gyűjtés témája hangsúlyosan jelen van: kirajzolódnak bennük a gyűjtők különböző típusai, illetve olyan gyűjtemények, amelyeknek csak a képzelet szab határt. Az írók tárgyai eleve különleges aurával bírnak, s ezek között gyűjteményeik darabjai még inkább kitüntetett helyet foglalnak el. A kiállítás az író belső világának rejtettebb, kíváncsiságról, játékosságról, szenvedélyről árulkodó zugába ad betekintést.
A PIM gyűjteményében közel 4500 relikvia található, amelynek többsége hétköznapi tárgy, jelentőségük abban áll, hogy szorosan kötődnek az irodalom szereplőihez, egykor személyes környezetük részét képezték. Az író tulajdonában a tömegtermékek egyedi tárgyakká, a múzeumban hétköznapi tárgyakból relikviákká, kultikus értékű műtárgyakká válnak. Ez a metamorfózis a kiállítótérben folytatódik tovább, ahol eredeti kontextusuktól és rendeltetésüktől megfosztva, addig nem létező összefüggések rendszerébe kerülnek, új jelentéstartalmakkal gazdagodnak.
A kiállítás 2024. december 15-ig tekinthető meg.
A kiállítás kurátora: Zeke Zsuzsanna muzeológus, PIM
Grafikai tervezés: Csuport Andrea
Látványterv: H. Kocsis Annamária, PIM
Fotók: PIM