Intro.:
Egy elfelejtett álom, néhány kósza emlék
A szívem marasztal, bár az eszem szerint mennék
Úgy érzem kell még, a csókod ölelésed
Szemedben az őszinte, gyönyörű tekintésed
A mosolyod, a hangod, hmm soha nem feledem
Amikor egy egy szép napon, veled együtt nevettem
De nem merem, félek, vissza ránt a magány csendesen
nehéz kimondani, de hiányzol kedvesem
Eldőlt egy vár, csupán egy meg ostromolt bástya
Maradt fent belőlünk, a szebb jövőre várva
Még egyszerre lépünk, de külön utat járva
Szíved szerelmét, szívem még mindig vissza várja
Én döntöttem, mára tudom, nagyot hibáztam
Mert így szerettelek, ennyire hibásan
Összetörtem mikor kezem elvettem két kezedből
Sajnálom hidd el, teljes szívemből
_____________
Verse 1.:
Én már nem alszom nyugodtan, forgolódok este
Nyomaszt egy álom, elvesztettelek örökre
Megbántam és tudom, hidd el, hogy vétkeztem
Hogy azt ami a legjobb volt, magamtól el löktem
pedig emlékszem rá, mennyit harcoltam érted
Szívem még szeret, remélem még érzed
Elfeledni úgysem tudlak, rájöttem, hogy kellesz
Remélem, hogy még mindig, hogy még mindig szeretsz
Ha nem hát legyen ez, egy örök emlék tőlem
Tudom nehéz bízni, de hidd el fel nőttem
Rájöttem a hibára, s megpróbálom javítani
Hisz csak a te szemed, tud engem elvakítani
Melletted nem volt gondom, boldog lehettem
Te maradsz tudd, az igaz szerelmem
Jöhetnek százan,meg ezren a párok
Akkor is én ezentúl csak rád várok
Egyszer én is meghalok, elvisz majd az isten
Nem maradok örökre, én is eltávozom innen
Melletted voltam, halhatatlan és örök
Nem gondoltam, hogy egy szívet ennyire össze török
magam előtt látom, a két könnyes szemed
miattam vérzik egy szív, amely oly hűn szeret
bocsánatot kérek, kérlek adj egy újabb esélyt
folytassuk most ismét, a rólunk szóló mesét
______________
Refr.:
Elmentél, minden olyan más
Nem kell, az újabb változás
Csak te kellesz egy életen át szerelmem
Benned ég az a láng, mit mind idáig kerestem
Elmentél, minden olyan más
Nem kell, többé senki más
Fogd újra a kezem, tekints megint szemembe
Visszavárlak most és mindörökre szívembe
______________
Verse 2.:
Egy elfelejtett álom, néhány kósza emlék
Az eszem eldobná, de a szívem súgja: kell még!
Úgy érzem mennék, de visszaránt a szívemben
hagyott tűz mit felfedezni véltem tekintésedben
mosolyod, hangod, hmm soha nem feledtem
a sok csodás percet amit karjaidban töltöttem
rám néztél, mosolyogtál, tudtam nem kell félnem
nehéz bevallani, de tovább kell lépnem
eldőlt egy vár, s most már menekül a királyfi
hisz tudja vétkezett, s nem akar nagyot hibázni
jobbra mentem balra néztél, elengedtem kezed
de tudd örökre őrzöm a két gyönyörű szemed
ami tőlem könnyes, elázott üres lapra
írom e sorokat, de kérlek emlékezz a dalra
emlékezz a nevemre, és adj egy újabb esélyt
mert emlékszem még arra, egykor hol kezdtük a mesét
______________
Refr.:
Elmentél, minden olyan más
Nem kell, az újabb változás
Csak te kellesz egy életen át szerelmem
Benned ég az a láng, mit mind idáig kerestem
Elmentél, minden olyan más
Nem kell, többé senki más
Fogd újra a kezem, tekints megint szemembe
Visszavárlak most és mindörökre szívembe
Elmentél, minden olyan más
Nem kell, az újabb változás
Csak te kellesz egy életen át szerelmem
Benned ég az a láng, mit mind idáig kerestem
Elmentél, miden olyan más...
ja
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11