Előadó: | Bigmek |
---|---|
Album: | Sötétedés Után |
Megjelenés: | 2009 |
Hossz: | 4:40 |
Szövegírók: |
Bigmek Für Tibor Halpert Balázs Csörköl Zsolt Németh József |
Keressük a zeneszerzőt! | |
Kiadó: | Bloose Broavaz |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
T-kyd:
Haver én szenvedélyből születtem mert szenvedély az élet,
De már szenvedek mer szúr a szembe szél a szemem éget,
Ezek barázdák a bőrön amit visel minden bölcs ember
Csak garázdák a lelkemen hogy éljek tovább lőtt sebbel,
A kezem kötözd meg a lábamat meg törd el de a szívem törhetetlen,
Mint a titán nincsen hibám csak ez tölt fel a dzsó a lány a füst a fények éjjel
Ez méregtelen mámor, szex a mérhetetlen kéjjel
Ez adomány nem átok leszarom a szent beszédetek de igy lettem a szemetekben
Szentből szenvedélybeteg a túlerő már totális, de picsátokon tojáshéj
A tudásom nem kapod meg testvér ahoz hogy tovább élj
A dobogóra lobogómmal állok szívem jól dobog és megírom egy blogban
Hogy csak a bolondok boldogok a százezer szó szigetén meg bárkivel szót válthatok
De a bárkám nem bír a korlátaim korlátlanok kurvára kipróbáltam már
Mindent ami veszélyes és nem a szerencse forog a szervezeted szeszélyes
A szenvedély az szerelem, de szíved már nem éhes a szívtelenség szemet szúr
Csak színi cucc hát nem éles a 74es szeme véres de nem érték el hogy megtörjek
Mer az erőmet rosszul mérték fel ez szilánk minden szar MC-nek akit tölünk
Hideg ráz ez kiránt minden szarból de szemeteknek ideggáz
Refrén:
Csak akkor szabad szabad ha engedélyezték
Ha a szavad szabad az az egyetlen egyesség
Aki szabad marad itt más nem vár rá csak veszély
Ezért is éltet engem mindennap a bűnös szenvedély
Csak akkor szabad szabad ha engedélyezték
Ha a szavad szabad az az egyetlen egyesség
Aki szabad marad itt más nem vár rá csak veszély
Ezért is éltet engem mindennap a bűnös szenvedély
Landi:
Széthullik az élet szedem a darabokat,
Én sosem leszek szabad örökké maradok rab,
Óriás léptekkel haladok ezek meg szarakodnak,
Mégse lesz olyan vaktámlám mint az araboknak
Azt mondta nagy faterom egyszer mindig úgy éljek
Hogy a tiszta tudat irányítson ne a szenvedélyek
Hogy csak nyugalmat keressek ne ökölről beszéljek
Engem vonzanak a balhék tesó, és a veszélyek
Szórom a pénzt a spanok igyanak, jöjjenek a lányok
Had élvezzék az életet magyarok és albánok
Had éljünk úgy mint a szultánok semmit sem bánok
Régóta forr a vérünk kitörünk mint a vulkánok
Éljük a pillanatot én a jelent megpillantom
Nem remeg a pillám ha a pénz tárcámat villantom
A kék fény had villogjon én az éjszakában fantom
Esküszöm nincsen forintom csak euróm meg dzsointom.
Refrén:
Csak akkor szabad szabad ha engedélyezték
Ha a szavad szabad az az egyetlen egyesség
Aki szabad marad itt más nem vár rá csak veszély
Ezért is éltet engem mindennap a bünös szenvedély
Csak akkor szabad szabad ha engedélyezték
Ha a szavad szabad az az egyetlen egyesség
Aki szabad marad itt más nem vár rá csak veszély
Ezért is éltet engem mindennap a bünös szenvedély
Deego:
Lehetnék könnyed, de D az kemény lett és marad
És ha megindul egy sorom attól repednek a falak is
Nem kellek teljesen hidd el elég lesz egy darab is
Tőlem látnak a vakok és beszélnek a halak is
A napok ahogy telnek szívedbe késeket szúrnak
Míg mások téged kúrnak te hálát adsz az Úrnak
Vigyázz!A gyengék mindig összebújnak ezek úgy vallanak
Szerelmet hogy közben seggbe kúrnak (Istenem!)
Páran semmiből nem okulnak a hirtelen pénz után másnap
Újra megszorulnak (áhh..) a gyávák mindig megborulnak
Vagy csapatokba állnak és már holnap felvonulnak
Légy résen ahogy a dolgok alakulnak ha másképp látsz mint ők
Könnyen karóba húznak álomport szemekbe fújnak hogy ne látszon
Mi van csak a régi látszon újnak..
Refrén:
Csak akkor szabad szabad ha engedélyezték
Ha a szavad szabad az az egyetlen egyesség
Aki szabad marad itt más nem vár rá csak veszély
Ezért is éltet engem mindennap a bünös szenvedély
Csak akkor szabad szabad ha engedélyezték
Ha a szavad szabad az az egyetlen egyesség
Aki szabad marad itt más nem vár rá csak veszély
Ezért is éltet engem mindennap a bünös szenvedély
Bigmek:
Mikor szívtam éreztem poklot éreztem mennyet,
Éreztem a bűnt, de senkise mondta hogy ne tedd meg
Ez a végzetem, kiégtem a szenvedéllyel szemben
De azok égjenek el a füstbe akik nem hisznek bennem
Te nem ismersz engem hidd el nem is várom
Hogy megmond kivagyok és hogy mit hogyan kell csinálnom,
A vágyak köddé válnak mint a kámfor ugy vesznek el
Mer az magának nem felel meg ki másoknak megfelel
Ezért csak magamnak, az egészet magamért teszem
Mikor színpadra lépek érzem mindig haza érkezem
Nyomtam mocskos dolgokat viszont tisztábban élek
Mióta tudom mi a fontos azóta nem visz rá a lélek
Hogy megtegyem megin látod mélyen a szememben
Hogy kinek élek már a szavam nem szegem meg
Van egy nagy szerelmem akár hiszed akár nem,
És van egy családom honnan nem választ el a halál sem, ez szenvedély...
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11