Előadó: | Egyéb szövegek |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: |
ifj. Kalmár Tibor |
Idrányi Iván |
|
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Keressük! |
Címkék: | Keressük! |
Együtt:
Aki csak ismer minket, jó tudja azt,
Nekünk a horgászás a hobbink.
Alkony és napfelkelte, nyár, ősz, tavasz,
Minket a stégen talál kint.
János:
Csitt csak most maradj csendben,
Nézd, az úszó hogy mozog.
Korán reggel kukacokat szedtem,
Márta:
Pontyot fog ma ez a kis horog.
János:
Hallgass már!
Csitt, az ég szerelmére!
Rég nem volt már ilyen jó kapás.
Halászlé lesz, meglásd ma ebédre,
Márta:
Vagy, ha nem, hát majd valami más.
Énnékem túlságosan csendes a stég,
Szótlanul telnek el az órák.
Ilyenkor mit tehet egy ilyen feleség?
János:
Szórj be egy kis főtt kukoricát!
Márta:
Hallgass már!
Csitt csak most maradj csendben,
Most az én úszóm remeg.
Kifogom a loch-ness-i szörnyet.
János:
Ha-ha-ha
Szerintem egy méretes keszeg.
Márta:
Hallgass már!
Csitt, az ég szerelmére!
Rég nem volt már ilyen jó kapás.
Rántott szörnyet sütök ma ebédre,
János:
Vagy ha nem hát majd valami mást.
Együtt:
20 éve múlt még csak, hogy veled vagyok.
Volt részünk bőven jóban, halban.
Márta:
Csak az a bánatom, hogy sokat hallgatok.
Sosem beszéltem ki magam.
János:
Hallgass már!
Csitt, csak most maradj csendben
Figyeld ezt az őrült rángatást!
Fárasztasz a szövegeddel engem,
Még el szalaszom ezt a jó fogást.
Márta:
Emlékszem rég te másként beszéltél
Én voltam az igazi nagy fogás
Hogy is mondtad, amikor megkértél?
János:
Csak te kellesz
Márta:
Ugye?
János:
Vagy valaki más!
1. rész, Fotográfus mesterek és fotóművészek íróportréi, 2024. április 27 – június 24.
2. rész, A múzeumi fényképészek íróportréi, 2024. június 27 – december 15.
2024-ben alapításának 70. évfordulóját ünnepli a Petőfi Irodalmi Múzeum, amelyet egy gazdag és sokszínű, gyűjteményeit bemutató kiállítássorozattal ünnepel meg. Ennek a sorozatnak képezi az első részét A halandóság törékeny arcai fotókiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményének íróportréiból. A jubileumi tárlat olyan válogatást mutat be a múzeum archív fényképeiből, amely sajátos keresztmetszetet nyújt az irodalom jeles szereplőiről éppúgy, mint a magyar fotótörténet kiemelkedő alkotóiról.
A kiállítás felépítése rendhagyó, mivel azonos főcím alatt két önálló, időben egymást követő tárlat szerepel. Az elsőn (2024. április 27 – június 24.) az archív írói arcképekre, míg a másodikon (2024. június 27 – december 15.) a múzeumi fényképészek munkája során készült portrékra kerül a hangsúly. A két egymást követő tárlat összesen mintegy 150, a múzeum tulajdonában lévő klasszikus magyar író arcképét vonultatja fel.
Végigtekintve a kiállításon, a látogató számos ismerős fényképre bukkanhat. Ki ne látta volna tankönyvében a megtört tekintetű Arany, az igéző Ady, a kalapos dendi Kosztolányi vagy a vigasztalan Juhász Gyula fotóját? Közös bennük, hogy valamennyit a PIM fotógyűjteménye őrzi.
A múzeum már 1954-es megalakulásakor kiemelt jelentőséget tulajdonított a fotográfiáknak, amelyek műtárgyként, készítőjüket is megnevezve kerültek be a nyilvántartásba. Az áprilisban megnyílt tárlat válogatás a Művészeti, Relikvia- és Fotótár 40 ezer darabos írói ikonográfiai kollekciójából, a PIM fotógyűjteményének legértékesebb egységéből. A Művészeti Tár fotógyűjteménye országosan is a legnagyobb írói képi adatbázis, és mint ilyen, nélkülözhetetlen kiállítások, irodalmi kiadványok összeállításakor is.
Az első bemutatón (2024. április 27. – június 23.) szereplő, időrendben kiállított mintegy 80 fénykép neves fotográfusok – Simonyi Antal, Ellinger Ede, Uher Ödön, Székely Aladár, Rónai Dénes, Pécsi József, Escher Károly, Zinner Erzsébet, Balla Demeter, Gink Károly, Molnár Edit, Szilágyi Lenke és többek - munkáin keresztül egyben fotótörténeti ívet is felrajzol, érzékeltetve, hogyan alakult a portréfényképezés technikája és szemléletmódja a korai és a legújabb felvételek között eltelt mintegy 150 évben. A tárlat legkorábbi fotográfiája Tiedge János Vörösmartyt ábrázoló felvétele 1854-ből, míg a legutóbbiak a 2000-es évekből valók. A kiállítás az irodalom és fotográfia egyfajta izgalmas találkozására invitál.
A gyűjtemény bővelkedik különleges, korai fényképészeti eljárással készült eredeti fotográfiákban. Kiemelkedik közülük Székely Aladár Ady Endréről 1915-ben készült dedikált fotója, Simonyi Antal Jókai Mórról, illetve Arany Jánosról készült albumin fényképei, Ellinger Ede Arany János fényképe, Balogh Rudolf Molnár Ferencről haditudósítóként készült fotója, vagy Edward Steichen, a divatfotózás úttörőjének Molnár Ferenc portréja, és Kaffka Margit albumin fényképe.
A halandóság törékeny arcai címet Juhász Ferenc Molnár Edit Íróportréim című 1973-as pécsi kiállítására írt megnyitóbeszédéből kölcsönöztük.
A második kiállításon (2024. június 27. – december 15.) a PIM fotósai (Berekméri Zoltán, Flesch Bálint, Bókay László, Dobóczi Zsolt, Belicza László Gábor, Gál Csaba és Birtalan Zsolt) által az elmúlt évtizedekben készített íróportrékra kerül majd a hangsúly.
A kiállítás kurátorai: Kovács Ida és Kemény Aranka irodalmi muzeológusok, PIM
Grafikai tervezés: Csuport Andrea
Látványterv: Mihalkov György, PIM