Vérfürdő nincs, Vérfürdő van
Vérfürdő nincs, Vérfürdő van
Vérfürdő nincs, Vérfürdő van
Vérfürdő nincs, Vérfürdő van
/Eckü/
Vérfürdő nincs, Vérfürdő van
Vérfürdő kéz, Vérfürdő nyak
Miért kell ez? Csak, épp úgy, mint az
Kérdés volt passz, ne szórakozz bazz
Hazaküld, hazafutás közben láttam nyomokban
A próbálkozás jeléül a picsaszőrömet is befontam
Meg lenyomtam száz fekvőt, nem tartod ez durvának?
Olyan, mint mikor a pinákban páros kézzel nyúlkálnak
Csodálkoztam én is, képzeld oda magad
Rajzoltam egy fogat, meg mellé egész sokat
Így már jó, többnyire van úgy, nagyrészt főleg
A középpontban állok, mint egy előszoba szőnyeg
Forró, mint a tőzeg, gyorsan lüktet, egész finom
Franciább, mint Lyon, a sajtos-párizsit is bírom
Tiszta dráma, mellé állok, magam alá esve
Igenis ez tetszik, de még inkább a nem se
/Royal/
Vérfürdő nincs, Vérfürdő van
Na mi a szitu ha? Te vagy itt a
Eres Pista péti alpinista, szemnek szájnak inger
Nem ingem, nem veszem, de meghajtom, mint az ingem
Nyomtatok a printer-face, hova sprintelsz, mész?
Rövid távfújás, bekészül, vigyázz, kész, start
Menjél, a snake már megint belém mart
Csak szóljál rám, ha idő és meghúzom a kart, egy szart
/Drezzick/
Vérfürdő nincs, Vérfürdő van
Vagy tán gondolod? Csak nyugodtan
Skizofrén állapotban, egy helyben futottam
A végén már unottan, úgy unódtam
De veled még nem tudattam rejtett szándékom
Belső sugallat lesz, mi rúg majd ágyékon
Hogy végre kilépj az árnyékból
Meglepve tapasztalom, ízlik a péti pástétom
Lehet azért, mert nincs is
Neked szívderítő, nekem meg krízis
Így is, úgy is, hízik a májam végtére
Magasra rúg a túladagolás mértéke
Zenéből, zajból, ebből meg abból
Retinámra rámegy a sok halucinogén, klappol
Most már, csak egy bólintást dobjál
/Eckü/
Vérfürdő nincs, Vérfürdő van
Ha én lennék a Stan, akkor te lennél…a másik
Pofámba ásít a sötét, megkötözve érezteti velem van csak baja, pedig a csizmaszára faja
Drezzick, Royal haja nem egy kétméteres tuja
A helye-huja alap, mint a húsvétnak a nyula
Búja vágyak ne továbbja, hogyha kéritek
Egyszerűen nincs, mi meg vagyunk, itt a péti rap
/Royal/
Vérfürdő nincs, Vérfürdő van
A part szakad, ott megrontalak
Bontalak is le-e, képletekben Isten állatkertje
Egyre inkább torzabb hangok, vágnak, mint a penge
Szándékosból véletlenbe lementem egy helyre
Asszem eltévedtem, semmi para, nem ejtettek fejre
???, meg be is darálom, elteszem
Zavarba sodor meg a bokor, mikor meglepően jól teszem
Az eszem megáll, legál, adjad még még még még
Magamnak én sávot váltok, akár a diót a rét
Mondták harap a pult vég, egy homály fedte vihar
??? spárgája, kit érdekel, minket itat
Vissza vár, ahol már véres táncot jár egy gyár
Szippansd el az égből, vágom, két darab egy pár
Hányok üveghegyen túl ha vár, magyar határ
Nekem beadták, hogy mongol vagyok, sztem meg tatár
/Drezzick/
Vérfürdő nincs, Vérfürdő van
Beágyazódott ott mélyen a talajban
Árnyékom a falon, néhány maszatban
Kivehető, ráfókuszál teljes alakba
Ha lenne feje, most biztos kacagna
Ha lenne keze, veled nem pacsizna
Biztos lenne hasizma, egy lány se pasizna
Ott az út végén fetreng kilapítva
Csak csak jha ha
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11