Tabu társadalmi témákat boncolok mint Freud
nem a zséért, korrektebb gondolkodás reménye hajt
a fizuból ne dögölj éhen, légy becsületes, egyél szart
és a világ nyolcadik csodája közé sorolnak majd
és mint mindenki aki rendes munkát nem kapott
az utcán kijártunk egy gyorstalpaló tanfolyamot
s a vége milett? vége lett miután láttuk tomi öcsit
12 év árvaház ház 3 hét az utcán öt év sitt
robi kijött bement potz, kijött potz és bement ati
13 éves korom óta folyton ül valaki
kopognak az ajtón, jön a nyomorult milicista
hogy ő tudja, hogy ők tudják, azt hogy ő jól tudja
hogy mi tisztában vagyunk vele, hogy hol bujkál
és aki nem köp rá arra, ugyanannyi év vár
itt keressék, ez a parcella ez a sor
nézi a lapot a sok barom fasz és elkussol
már két éve halott, fogalmuk se volt, az más
örülök hogy látom, jól halad a nyomozás...
(b*szd sziven azt a nyomorék
mosléktestű kib*szott anyádat, azt...)
ahol élek erőt kell tanusíts nem megbánást
a madarak a járdáról csipegetik a hányást
megszokás dolga már a szemem se rebben
mikor fényes nappal előttem szarnak a kertben
az egyik a fűbe fetreng, a másik alszik a padon
add a kezed gyere, romantikus séta nagyváradon
errefelé a koldusok bokáig a kulában
egymást tapossák, akár a menny kapujában
Jézust a hitéért, Prométeuszt a tetteiért,
Szókratészt az elveiért, 2pacot a szövegeiért,
tök mindegy mit csinálsz, úgyis utálni fognak valamiért
nem az a veszélyes aki rühell, hanem aki megért
néha azon gondolkodom, ez nem is az én világom
jobb ha a napjaimat eldrogozom és elpiálom
de ha meghalok, nem lesz címe a következő résznek
a gondolatok amiket magunkban orzünk kárba vésznek
érzem hogy az idegtől a szemem kezd kifordulni
amikor a temetésen odajön a geci koldulni
látja vörös a fejem, beborítanám a gödörbe
mikor siránkozva körüljárja a tömeget röhögve
részeges anya, rongyos tanár, girhes disznó
itt csak a haldokló érzi, hogy élni jó
üveges szemmel, ragasztós arccal a jóba
fetreng a nép, a homokozóba...
ahol élek erőt kell tanusíts nem megbánást
a madarak a járdáról csipegetik a hányást
megszokás dolga már a szemem se rebben
mikor fényes nappal előttem szarnak a kertben
az egyik a fűbe fetreng, a másik alszik a padon
add a kezed gyere, romantikus séta nagyváradon
errefelé a koldusok bokáig a kulában
egymást tapossák, akár a menny kapujában
szar takony köpés szemét és bűz
akkor sem éri meg ha tudom hogy szűz
de sétálok érted még gyertyát is gyújtanék
a sírodon, ne örülj a férfiak mind ganék
ahova a sok alkoholista pisált és szart ott
most fogatlan sittesek takarítják a körös partot
meredten bámulnak, gondolatban már kúrják
remélem az o seggét, nem az enyém bámulják
jó emberek lehetnek ha szarok lettek volna
sikerül beilleszkedniük a társadalomba
egy hotelhez érünk, előre tudom mi vár
a sors térdre kényszerít itt sok nőt, kár
fogom a kezét, ez a környék tiszta
már kínálgatják magukat az izzadságszagú kurvák
állítja hogy vele nekem, sokkal jobb lesz egy menet
semmit se szólok, magamba gondolom csak, az meglehet..
ahol élek erőt kell tanusíts nem megbánást
a madarak a járdáról csipegetik a hányást
megszokás dolga már a szemem se rebben
mikor fényes nappal előttem szarnak a kertben
az egyik a fűbe fetreng, a másik alszik a padon
add a kezed gyere, romantikus séta nagyváradon
errefelé a koldusok bokáig a kulában
egymást tapossák, akár a menny kapujában.
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11