Előadó: | Dopeman |
---|---|
Album: | Az Országház fantomja |
Megjelenés: | 2002 |
Hossz: | 04:42 |
Szövegírók: |
Pityinger László (Dopeman) Pityinger László Pityinger Péter |
Pityinger László (Dopeman) Pityinger Péter (Kicsi Dope) |
|
Kiadó: | Magneoton |
Stílus: | Hip - Hop, rap |
Címkék: | Keressük! |
Intro:
- Ha még egyszer érted, ha még egyszer ide dugod a képedet, meghalsz, csak így.
- Véged van öreg te már a múlté vagy, azt ajánlom ??? most, mert ha nem a legközelebbi találkozásunkkor én foglak kibaszottúl kínyirni.
- Te rohadék… Na fejezzük be vigyétek ki hátulra.
Dopeman:
A Legnagyobb rappert Pityinger Lacinak hívják
És a legnagyobb rappert jó sokan szídják
A legnagyobb rapper 74-ben született
És a kibaszott nyolcadik kerületbe nevelkedett
De most itt van az idő, hogy elmondjam nektek arcok,
Ha velem kezdtek harcot biztos belebuktok,
Mert én vagyok az eredeti, funky zene nepper,
Aki kiskorától rappel és utca nyelven rímel
Föld alatti rapper, ha szidod a nevemet
Az anyámra esküszöm, hogy bebaszom a fejedet
Miért vagytok irigyek, hogy én kinőttem magam?
Én megdolgoztam érte, hogy az aranyat megkaptam
Nekem az életem a stílús, ha kell megdöglöm érte,
Mert ahol én lakom ott nem vicc ez a zene
A valóságom tükre, neked az csak mozi
Fogadd meg a jó tanácsot és ne próbáld ki öcsi
Mert ellentétben azzal amit ti gondoltok
A hip-hop csak azoké, akik megértik a gettót
Nem intelligens hobby és nem szórakozás
A túlélés a tét igazi gettó mentalitás
Refr:
A legnagyobb rapper, Dopeman papa
A legnagyobb rapper, a nyolcnak a fia
A legnagyobb rappernek tedd föl a kezed,
És ő neked löki a legnagyobb szöveget
A legnagyobb rapper, Dopeman papa
A legnagyobb rapper, a nyolcnak a fia
A legnagyobb rappernek tedd föl a kezed,
És ő neked löki a legnagyobb szöveget
A legnagyobb rappernek szövegei vannak,
Amiket a halálom után majd klasszikusnak hívnak
És a skacok alig várják az irodalom órán,
Ahol Ady Endre után majd Dopemant tanúlják
Onnan jött a szleng ami a köztudatban marad
Kiábrándítalak az én tollamból fakad
Az egész rapp szakma a vakeromat nyúlja
Mert én vagyok az élő Magyar hip-hop biblia
Ott szeretnél lenni én ezt megtudom érteni,
De több kell ehhez annál, mint, hogy nagyokat fikázni
Én vagyok a koronázott nehéz súlyú bajnok
A szánalmas mikrofon partytokon csak kacagok
A demóitok szarok haggyátok ezt a szakmát
Inkább keressetek egy munka közvetítő irodát
Pár forintért buzik sok címet kaptok
Itt csak azoknak van helye akik igazából nagyok
Refr:
A legnagyobb rapper, Dopeman papa
A legnagyobb rapper, a nyolcnak a fia
A legnagyobb rappernek tedd föl a kezed,
És ő neked löki a legnagyobb szöveget
A legnagyobb rapper, Dopeman papa
A legnagyobb rapper, a nyolcnak a fia
A legnagyobb rappernek tedd föl a kezed,
És ő neked löki a legnagyobb szöveget
Kamázom a faszokat, akik a neten lógnak
És egész álló nap engem fikáznak
Mi lenne ha a mikrofont a kezedbe adnám
És az mpcből az ütemet alád nyomnán
Nincsen kétségem, hogy megbuknál a teszten
De elemzi engem könnyeb, mint megharcolni velem
És Dopeman aza kutya, aki ugat is meg harap is
És ha megharaplak waah jöhet az orvos is
Mert a harapásom ellen nincsen oltás
Ha befognád a pofád az az egyetlen megoldás
Én nem tehetek róla, hogy neked nincsen nekem az isten adta
A tehetséget és hidd el sok volt a munka
Abban hogy én lettem a legnagyobb póéta
Hip-hop pozitív a rap a vérembe van oltva
Az önfuttatás büdös, hát nálam nagyobb fingszag
De attól hogy szagos az igazság még igazság marad
És az igazság az, hogy Dopeman a király
És a La Maffia család mindenkit megcsinál
Én szarok rá, hogy utálsz vagy szeretsz
Engem csak az érdekel hogy én vagyok a legnagyobb rapper
Refr:
A legnagyobb rapper, Dopeman papa
A legnagyobb rapper, a nyolcnak a fia
A legnagyobb rappernek tedd föl a kezed,
És ő neked löki a legnagyobb szöveget
A legnagyobb rapper, Dopeman papa
A legnagyobb rapper, a nyolcnak a fia
A legnagyobb rappernek tedd föl a kezed,
És ő neked löki a legnagyobb szöveget
Outro:
-Mert talán leszarom, arra sem emlékszem, hogy mikor fújtam ki az orrom utoljára. Mi a francért emlékeznék rád ha? Hozzám hasonlítod magad? Soha nem leszel olyan, mint én szar alak vagy. Én nagy menőkkel üzleteltem, komoly emberekkel. Te kikkel? Zsebesekkel, buzikkal, pitiszemetekkel. Húzzál el innen, lopd el a portás pénztárcáját aztán tűnj el.
– A fesztiválszezon végén már csak a karszalag fakó lenyomata emlékeztet a nyárra, de a közösen átélt kalandok, a felejthetetlen koncertélmények és a frissen megtapasztalt szabadság érzése velünk maradnak. Ezeket az élményeket és az általuk felvetett kérdéseket vizsgálja a Fesztiválország című zenés mozifilm – szól a beharangozó.
Fotó: JUNO11
Kötelező és marginális nyilatkozatok a Fesztiválországban
A legismertebb magyar fesztiválszervezők szólalnak meg: Lobenwein Norbert, Fülöp Zoltán, Márta István, Oszkó-Jakab Natália, Valde Orsolya, Varga Balázs, Lovasi András és persze kihagyhatatlan Gerendai Károly és Müller Péter Sziámi. Emellett Lovasi András, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby, Дeva, Sisi, a Margaret Island, a Blahalouisiana is mesél a fesztivál-élményekről.
Müller Péter Sziámi a film díszbemutatóján
Fotó: JUNO11
De miért maradtak ki olyan fesztiválok, amelyek máig meghatározó szereplői (Campus) vagy azok voltak (Hegyalja) a hazai fesztivál-történelemnek? Irreleváns a Dope Calypso és Soma Mamagésa megszólalása. Soma talán épp a forgatás idején lépett fel az Everness Fesztiválon és ezért nyilatkozott, nem derül ki. Önnön erőltetett poénjain nevetgélő, a Szigeten felbukkanó Nánásiék sem adnak hozzá a filmhez. Megszólal még Sisitől Grandpierre Attilán, az átszellemült Varga Líviuson át Beton.Hofiig Beck Zoli és Eke Angéla is, azonban a film készítőinek koncepciója így sem nyilvánvaló.
– A szerkesztési elvem az volt, hogy a hazai fesztiválvilág sokszínűségét mutassuk be, tehát egy-egy fesztiváltípus vagy szubkultúra reprezentálója került be a filmbe – fogalmazott Csizmadia Attila, rendező.
Csizmadia Attila rendező és Varga Lívius (Quimby)
a díszbemutatón
Indokolatlan, hogy a széttetovált, extrém külsejű modell Szintia, aki életében először járt (a Sziget) fesztiválon, egy önálló szeckiót kapjon a filmben. Nem elegáns az sem, hogy olyan nyilatkozatok is vannak, amelyek arról tanúskodnak, hogy egyes előadók mely fesztiválokat nem ismerik. Elmondható kulturáltan (ahogyan a Gryllus-testvérek megbeszélik az Ozora Fesztivált – és ez még vicces is), de ha mégsem sikerül, talán célszerűbb kihagyni az adott véleményt.
A Gryllus-fivérek a film egyik jelenetében
Fotó: JUNO
Függetlenül attól, hogy mit gondolunk a Bánkitó Fesztiválról vagy hogy ismerjük-e a Fekete Zajt, nem tanácsos sértő megjegyzésekkel illetni az adott műfaj kedvelőit. Zenei stílusokról és azok rajongóiról illetlenség bántó dolgokat mondani, pláne ha színpadi ember az illető. Így épp az az elfogadás és nyitottság veszik el a történetből, amelyet hangsúlyoz.
Történetmesélés
Talán épp egy fiktív szereplős történet tette volna kerekké a filmet és törölte volna el a kissé nyers, dokumentumfilmes jelleget? (Ahogyan a Mi vagyunk Azahriah-filmnek jót tett az extra eseményszál.) A Fesztiválország a közlemény szerint abba a filmes hagyományba szeretne illeszkedni, amelynek mérföldkövei az Oscar-díjas Woodstock (Michael Wadleigh, 1970), a Glastonbury (Julien Temple, 2006) vagy az avantgárd Global Groove (Nam June Paik, 1973). Ez sajnos, nem sikerül neki.
Remek lépés volt az archív felvételek modern kori újraforgatása
Gerendai Károlyt már az első Sziget Fesztiválok idején is kamerák kísérték. Számos legendás lépésének (ahogyan sétál a K-hídon vagy a Hajógyárin) eredetijét és reprodukcióját is láthatjuk a Fesztiválországban. A kilencvenes években a fiatalok mertek nagyot álmodni. Megteremtették azt az atmoszférát, amely hazánkat Európa fesztivál-nagyhatalmává tette. Így lett a Diákszigetből Európa legsokszínű fesztiválja. Így élte az álmát a fiatal Gerendai is.
Lovasi András mesél arról, hogy hogyan találták ki a Fishing On Orfű fesztivált. Márta István arról sztorizik, hogy hogyan gyökerezett ki a Balaton-felvidéki falu pajtájából a Művészetek Völgye, amelyet aztán a Gryllus-fivérek értékes munkája is formált. Olyanná, amely ma lehetővé teszi, hogy az egykori Kapolcsi Művészeti Napok mára a nyár egyik legnagyobb kulturális ünnepe legyen.
Lovasi András, a Kispál és a Borz frontembere a film egyik
jelenetében
Fotó: JUNO11
A legjobb plakátragasztók a KFT-nek dolgoztak: a Volt Fesztivál alapítói
Szívmelengető érzés, ahogyan Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert abban a tornateremben mesél, amelyben a legendás soproni fesztivál alapjait lefektették. Kezdetben maguk plakátoltak. Majd híre ment, hogy ezt milyen jól csinálják, a KFT zenekar is felkérte őket a feladatra.
Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert fesztiválszervezők a film
díszbemutatóján
Fotó: JUNO11 Facebook
A Sziget Fesztiválon Torgyán József is tiszteletét tette
A Független Kisgazdapárt elnöke nyomatékosította a fiatal srácokban, hogy az a fontos, hogy a csajoknál jól teljesítsenek. Akkoriban a rendezvényen Drogbusz is volt – a szerhasználat ellen kampányolt – nevét sokan félreértelmezték.
Lemmy (Motörhead), David Bowie, vagy épp a az egyik utolsó Linkin Park-koncert az énekes tragikus öngyilkossága előtt Sopronban. A balatoni nyár vízparti élményei, a Bánki-tó bája, a Fekete Zaj experimentális zenéinek sötét mélysége és Paloznak lankáin szálló melódiák egy pohár gyöngyöző bort kortyolgatva – ez mind része a magyar fesztivál-kultúrának.
És a porból lett szabadság, ahogyan a film mottója hangzik. Pillanatnyi emlékképek, a hazai fesztivál-történelem hangulatos mementói, amelyek jólesőn melengetik a néző szívet.
A Blahalouisiana fesztiválkoncertje
Fotó: JUNO11
Életed mozija – hangzik a film másik szlogenje
A fiatalabb generációknak is annyit ad ez a film, mint a hőskor fesztiválozóinak? Inkább azok számára gazdag és üdítő, akik nem a zenei szektor szereplői és most pillantanak be először a magyar fesztiválok kulisszái mögé?
Egy korszak vége a hazai fesztiválozásban
Ahogyan Lobeinwein Norbert fogalmaz: most jött el egy korszak vége. Noresz az idei Strand Fesztiválon, a Dalszerző podcastjében beszélt arról, hogy a közelmúltban beszélgettek a szervező kollégákkal arról, hogy hogyan haladhat tovább a fesztiválok jövője a mai Magyarországon.
Vajon a jövő generációja is megtapasztalhatja majd, hogy milyen érzés a porból lett szabadság?
Közönség-találkozós vetítések listája itt.
A Fesztiválország 2025. szeptember 18-tól országosan látható a hazai mozikban.
Fotók: JUNO11