Előadó: | Anna Karenina (musical) |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: |
Miklós Tibor |
Kocsák Tibor |
|
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Musical |
Címkék: | Keressük! |
(Betsy):
Kezeket az asztalra! Együtt az ujj!
(Együtt):
Együtt az ujj!
(Nagykövet):
De hisz ön reszket!
(Lígyija):
Tán rosszat sejtek!
(Mjahkaja):
Ma este meglesz! Erős a lánc!
(Lígyija):
Valaki közeleg már!
(Betsy):
Korai még!
(Nagykövet):
Bárki is légy, adj nekünk jelt!
(Vronszkij):
Anna, mért nem hallgat meg:
(Közben Mjahkaja):
Talán most! Jönnie kell!
(Anna):
Kitty - azt írják - súlyos beteg!
(Vronszkij):
Kitty... de ért én mit tegyek?
(Anna):
Menjen el hozzá,
kérje őt, hogy bocsásson meg önnek!
Utazzon el hozzá!...
Higgye el, jobb lesz mindkettőnknek!
(Vronszkíj):
Elmúlt, és csak ön van már!
Kérem, legyen jó hozzám!
Higgye el, kín ez mindkettőnknek!
(Közben Betsy):
Mozdul az asztal!
(Közben Lígyija):
Ugyan, ez semmi!
(Közben a Nagykövet):
Ha koncentrál...
(Közben Betsy):
Szólítalak, szellem! Válaszolj, kérlek!
(Közben Mjahkaja):
Ez ő volt! Ő! Hallottam! Kettőt koppant!
(Közben Lígyija):
Itt van, már érzem!
(Ketten):
Álmokban élni reménytelen!
Mért játszik így az életemmel?
Mások előtt már titkolnom kell,
mért gyújt fel így, egy érintéssel?
Egyetlen éj, egyetlen tánc,
így és szívünkben!
(Közben a Nagykövet):
Szólj hozzánk, bolygó lélek! Szólj hát!
(Közben Betsy):
Itt lenn, a földi létben, mondd el, ki voltál!
(Közben ketten):
Titokként őrizzük, mit feltársz...
(Közben hárman):
Nyílj meg, bús szellem! Nyílj meg!
Közben négyen):
Szólítunk, áhítjuk múltad titkát!
Szólalj meg végre!
(Betsy):
Karenin! Halálra rémített!
(Karenin):
Bocsánat, asszonyom!
Elnézést, hogy késve jöttem!
Sajnos, a Hivatal... tenger munkát jelent...
(Betsy):
Miért áll ott, Karenin?
Üljön le, kérem... miközénk!
(Mjahkaja):
A szellemidézés - mára véget ért...
(Nagykövet):
Nem! Érzem őt! Közel van még... Huh!
(Lígyija):
Szellemes! Csak tréfáljon folyton!
A világ meg körülöttünk csupa romlottság!
(Betsy):
Ezek az örökös célzásai!
(Mjahkaja):
Ez találat volt, nem célzás!
(Betsy):
Egy jó kis teát?
(Karenin):
Egy teát, igen - a feleségemmel...
Még észre sem vett...
(Lígyija):
Se lát, se hall a drágám!
(Mjahkaja):
Az este egy meséről
kezdtünk el beszélni, Karenin...
Tán olvasott Grimmnél
az árnyékát vesztett emberről...
(Karenin):
Sosem szerettem Grimmet,
túl ködös, túl talányos volt.
Egy mesében fontos a világos kép, a pontos szó!
(Betsy):
Mi, asszonyok, másképp látjuk ezt,
érzékünk mélyebbről jelez,
ezért van az, hogy néhanap kell egy barát...
(Lígyija):
Egy árnyék!
(Betsy):
Egy árnyék - nevezzük úgy!
Mért? Nincs ebben semmi rossz!
(Lígyija):
Zavarba hoz! Semmi rossz - mondja ön,
de mást vallok én!
(Négyen):
Egy asszony, ki igazán asszony és igazán nő,
egy asszony nem igazán boldog árnyék nélkül!
Egy asszony, ki igazán tudja: ez ördögi kör!
Hűséges árnyéka, bukását okozza,
veszte lesz szegénynek végül!
A most megjelenő ötödik Elefánt nagylemez, a SEMMI az előző két albummal együtt alkot egy univerzumot, miközben zeneileg és szövegében is minden eddiginél jobban elrugaszkodik a zenekar “megszokott” világától. Az eklektikus, mégis átgondolt és szorosan összekapcsolódó tematikák mentén haladó anyag koncepciója egyszerre jól körülhatárolható és absztrakt - pont, ahogy a semmi.
Nemrégiben a Van Harag című zaklatott hangvételű dallal, és a hozzá készült felkavaró videoklippel vezette fel új nagylemezét az Elefánt. Ez azonban valóban egy ízelítő volt a most megjelenő, tizenegy dalos albumról, amin egyszerre jelennek meg a ‘90-es évek post-punk és stoner hatásai, a mélabús, andalító dallamok és a szintetizátor minden mennyiségben. Mindez valahogy mégis olyan formában, hogy a sokféleség egy kerek egészet alkot - ebben segítségükre volt producerük, Dexter.
A most megjelenő SEMMI névválasztása sem véletlen, kapcsolatban áll ugyanis a korábbi, Minden című lemezzel, illetve vannak olyan dalpárok - például a Kösz és a Bocs vagy a Nincs harag és a Van Harag -, amelyek témájukban alkotnak egy univerzumot, sőt, kiegészítik egymást.
Nem csak zeneileg, de dalszövegek tekintetében is változatos a SEMMI, ami olyan témákat feszeget, ami mindannyiunkat foglalkoztat, magunkban sokat merengünk rajta, de valahogy mégis nehezünkre esik beszélni róla.
“Kevésbe a hétköznapok, és sokkal inkább az egzisztenciális jellegű kérdésekkel foglalkozunk, annak filozófiai értelmében. Ilyen például a halál vagy a semmi - én szeretem körbejárni ezeket a témákat, és van ezzel kapcsolatban mondanivalóm is. Mi nem arról mesélünk, hogy mi történik velünk vagy körülöttünk, sokkal inkább arról, mi zajlik le a fejünkben.” - tette hozzá Szendrői.
A semmit ráadásul nem csak zeneileg és mondanivaló tekintetében boncolgatják, hanem Tihanyi Anna fotográfus segítségével vizuálisan is megjelenítik. A koncepcióról így mesél:
“Az alapvető választóvonal a termékeny, vagyis a pozitív semmi, és a mindent elpusztító semmi között alakult ki. Az alapötlet a szoba volt egy térben (van is a lemezen egy ilyen című dal), ebben próbáltam meg elhelyezni a zenekart, és köréjük különböző elemeket használni. Én általában amúgy is terekben gondolkodom, itt pedig szerettünk volna egy semmihez nem kapcsolódó, “lebegő”, az ürességet ellensúlyozó teret kialakítani. Egy közös alkotói pillanatot kerestünk, ahol a csendet, a káoszban lévő nyugalmat tudjuk kifejezni.”
Ezzel tehát egy új fejezet kezdődik az Elefánt életében, aminek első állomása június 7-én lesz a Budapest Parkban, ahol bemutatják a bemutathatatlant, vagyis a SEMMI-t, amelynek dalait itt hallhatja majd a közönség először élőben.
Elefánt - SEMMI: https://open.spotify.com/album/1Rchnvg8ARhvC8IX4Rq0Dn