Előadó: | Anna Karenina (musical) |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: |
Miklós Tibor |
Kocsák Tibor |
|
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Musical |
Címkék: | Keressük! |
(Karenin):
Menni, felkelni és menni.
A hivatalba, bárhova.
Mi van ma? Talán hétfő?
Nem, nem, biztos, hogy már szerda.
Szerjózsa... Nem akarom látni,
szótlanul is kérdez, az ő szemeit látom.
Anna, hogy tehetted mindezt?
Ó, Anna! Fogytán az erőm.
Össze vagyok zúzva,
senkihez egy szót sem, beteg vagyok.
(Lígyija Ivanovna):
Barátom, ne is szóljon,
mindent tudok!
A konyhában már rend van,
készül a tárkonyos leves.
A hivatalban alig várják,
hogy vidéki körútját befejezze,
és ön, igen, ön
ilyen fésületlenül egy hölgy előtt!
Ideje már, hogy
magát is rendbe hozza!
(Karenin):
Maga, maga Lígyija...
(Lígyija Ivanovna):
Ivanovna.
(Karenin):
Nem fogadok senkit.
Hogy engedték...?
(Lígyija Ivanovna):
Kérem!
(Karenin):
Hisz alig ismerem!
(Lígyija Ivanovna):
Kérem!
(Karenin):
Grófnő, hiszen ön...
(Lígyija Ivanovna):
Na de kérem!...
Egy önzetlen, nyílt szívű jó barát,
ki hordozza mától a ház gondját.
Egy őszinte, halk szavú jó barát,
ki önként áldozza föl magát
enyhítvén a lélek fájó bánatát.
(Karenin):
És ez a jóbarát netán...
(Lígyija Ivanovna):
Számíthat rá!
Én, aki szerelmes voltam
a férjembe hajdan,
kevéssel korábban
mint serdülő lányka
egy karcsú lovászba,
egy fess anarchistába,
azután sorba
a cári családnak
valahány ágának
mindahány sarjába,
egy indus fakírba,
egy híres tudósba,
egy irodalmárba,
egy angoltanárba,
egy vikáriusba,
egy metropolitába,
Komisszárovba,
a híres bankárba,
Rusztis Fudzsijba,
s legfőképp Puskinba,
és most szerelmes vagyok,
és ez legyen csak titok,
igen, szerelmes vagyok magá...
(Karenin):
Magányra ítéltem, a tanácsát kérem!
(Lígyija Ivanovna):
Az ön parázna,
bűnös vággyal megvert
hűtlen felesége
hivatkozva hát
a szívemet betöltő
keresztényi érzületre
már nem először kérte,
hogy közvetítsem önnek,
adjam át kérését,
e tévelygő asszony
találkozni kíván
a kis Szerjózsával.
(Karenin):
Ezt megtagadni nincs jogom,
jöjjön csak el!
(Lígyija Ivanovna):
Nem, nem, nem, nem!
Az a nő gonosz és kegyetlen!
A fia után vágyik, de
hogyan bánt el önnel
a könyörtelen némber!
(Karenin):
Mit tegyünk hát?
(Lígyija Ivanovna):
Én már megtettem, amit kell,
kellően megszégyenítettem.
Tudtára adtam, hogy nem és nem!
(Karenin):
Mi lesz velem?
(Lígyija Ivanovna):
Egy önzetlen, nyílt szívű jó barát,
ki hordozza mától a ház gondját.
(Együtt):
Egy őszinte, halk szavú jó barát,
ki önként áldozza föl magát,
s a kettészakított élet
újból megy tovább.
A most megjelenő ötödik Elefánt nagylemez, a SEMMI az előző két albummal együtt alkot egy univerzumot, miközben zeneileg és szövegében is minden eddiginél jobban elrugaszkodik a zenekar “megszokott” világától. Az eklektikus, mégis átgondolt és szorosan összekapcsolódó tematikák mentén haladó anyag koncepciója egyszerre jól körülhatárolható és absztrakt - pont, ahogy a semmi.
Nemrégiben a Van Harag című zaklatott hangvételű dallal, és a hozzá készült felkavaró videoklippel vezette fel új nagylemezét az Elefánt. Ez azonban valóban egy ízelítő volt a most megjelenő, tizenegy dalos albumról, amin egyszerre jelennek meg a ‘90-es évek post-punk és stoner hatásai, a mélabús, andalító dallamok és a szintetizátor minden mennyiségben. Mindez valahogy mégis olyan formában, hogy a sokféleség egy kerek egészet alkot - ebben segítségükre volt producerük, Dexter.
A most megjelenő SEMMI névválasztása sem véletlen, kapcsolatban áll ugyanis a korábbi, Minden című lemezzel, illetve vannak olyan dalpárok - például a Kösz és a Bocs vagy a Nincs harag és a Van Harag -, amelyek témájukban alkotnak egy univerzumot, sőt, kiegészítik egymást.
Nem csak zeneileg, de dalszövegek tekintetében is változatos a SEMMI, ami olyan témákat feszeget, ami mindannyiunkat foglalkoztat, magunkban sokat merengünk rajta, de valahogy mégis nehezünkre esik beszélni róla.
“Kevésbe a hétköznapok, és sokkal inkább az egzisztenciális jellegű kérdésekkel foglalkozunk, annak filozófiai értelmében. Ilyen például a halál vagy a semmi - én szeretem körbejárni ezeket a témákat, és van ezzel kapcsolatban mondanivalóm is. Mi nem arról mesélünk, hogy mi történik velünk vagy körülöttünk, sokkal inkább arról, mi zajlik le a fejünkben.” - tette hozzá Szendrői.
A semmit ráadásul nem csak zeneileg és mondanivaló tekintetében boncolgatják, hanem Tihanyi Anna fotográfus segítségével vizuálisan is megjelenítik. A koncepcióról így mesél:
“Az alapvető választóvonal a termékeny, vagyis a pozitív semmi, és a mindent elpusztító semmi között alakult ki. Az alapötlet a szoba volt egy térben (van is a lemezen egy ilyen című dal), ebben próbáltam meg elhelyezni a zenekart, és köréjük különböző elemeket használni. Én általában amúgy is terekben gondolkodom, itt pedig szerettünk volna egy semmihez nem kapcsolódó, “lebegő”, az ürességet ellensúlyozó teret kialakítani. Egy közös alkotói pillanatot kerestünk, ahol a csendet, a káoszban lévő nyugalmat tudjuk kifejezni.”
Ezzel tehát egy új fejezet kezdődik az Elefánt életében, aminek első állomása június 7-én lesz a Budapest Parkban, ahol bemutatják a bemutathatatlant, vagyis a SEMMI-t, amelynek dalait itt hallhatja majd a közönség először élőben.
Elefánt - SEMMI: https://open.spotify.com/album/1Rchnvg8ARhvC8IX4Rq0Dn