Mefisto, vágják ezek a nyelvet egyáltalán ?
Yeah
/Phat/
Egykor hívtalak, kettőkor még bírtalak
Most háromig számolok aztán örökké leírtalak
Nincs négy perces találka, négy húszkor két feles
Egy pillanat rottyon ér zenél a picsád mint a kalápka
Egy tanácsot adhatok, csak annyit hogy hatásos
Ha a pofád határozott mikor cinkelik a pakklit
Közben játszhatod a vaksit, mi a fucksi ?
Ez a hetem is egy hét fejű sárkány, néha hátrány
Hogy a nevem ilyen kibaszottúl népszerű, aljas nyolcasokat írok le
Szart nem közöl a sáv, ezért a Mefistot hívom be
Kilenc hét meg egy fél, mint a táncos gádzsi úgy kefél a ribanc nyáron kurva tél
De a dumám 10-es papszi, rappelek olyat a pofám habzik
Soha nem hagyom a 11-est ki, a rímem a laszti
Szoszi a vasti ha későn kelek is délre már piszkos 12 van
Túlsúlyos az agytorna mert minden 16-om egy tonna
/Refrén 2x Phat/
Yeah, hiába kaptok zöldet annyi sorunk van
Ha összefűzöd körbe érik a földet
Ha tudsz közöttük olvasni lesz szakhiányból többlet
Hogy amik vagyunk csak az van itt nem kaphatsz többet
/Zenki Mefisto/
Fogd a szótárt, te csótány, beszóltál ?
Beszoptad itt a dzsó time és totál Mortal a szombat
Aztán vasárnap, süt a nap a has hasára
Kettő féllel egyből kettőt kérek
A lét fő eleme, ha valami kell vedd el
A hét fő bűnt elkövettem Phattel
Még kéne egy hajónak számító verda (Ja mint Comptonba)
A zene a kábítószerda
Csönget a szomszéd, de miért pont most ? (Hangos a zene)
A mélytorkos csütörtököm tele
Hívod a kéket, megmutatom mi bízd arra képen
Rád szabom a ..... csak .... szart
Péntek mert mit iszol ?
A discoban hol ? Hause P hol ?
Meg Fenyő Miki szól, nem kamuzok mit hiszel
Itt a Kriminal meg a Bloose lángba borít hiába pitizel
/Refrén 2x Zenki/
Mert nem vágod ? Hiába kaptok zöldet annyi sorunk van
Ha összefűzöd körbe érik a földet
Ha tudsz közöttük olvasni lesz szakhiányból többlet
Hogy amik vagyunk csak az van itt nem kaphatsz többet
1. rész, Fotográfus mesterek és fotóművészek íróportréi, 2024. április 27 – június 24.
2. rész, A múzeumi fényképészek íróportréi, 2024. június 27 – december 15.
2024-ben alapításának 70. évfordulóját ünnepli a Petőfi Irodalmi Múzeum, amelyet egy gazdag és sokszínű, gyűjteményeit bemutató kiállítássorozattal ünnepel meg. Ennek a sorozatnak képezi az első részét A halandóság törékeny arcai fotókiállítás a Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményének íróportréiból. A jubileumi tárlat olyan válogatást mutat be a múzeum archív fényképeiből, amely sajátos keresztmetszetet nyújt az irodalom jeles szereplőiről éppúgy, mint a magyar fotótörténet kiemelkedő alkotóiról.
A kiállítás felépítése rendhagyó, mivel azonos főcím alatt két önálló, időben egymást követő tárlat szerepel. Az elsőn (2024. április 27 – június 24.) az archív írói arcképekre, míg a másodikon (2024. június 27 – december 15.) a múzeumi fényképészek munkája során készült portrékra kerül a hangsúly. A két egymást követő tárlat összesen mintegy 150, a múzeum tulajdonában lévő klasszikus magyar író arcképét vonultatja fel.
Végigtekintve a kiállításon, a látogató számos ismerős fényképre bukkanhat. Ki ne látta volna tankönyvében a megtört tekintetű Arany, az igéző Ady, a kalapos dendi Kosztolányi vagy a vigasztalan Juhász Gyula fotóját? Közös bennük, hogy valamennyit a PIM fotógyűjteménye őrzi.
A múzeum már 1954-es megalakulásakor kiemelt jelentőséget tulajdonított a fotográfiáknak, amelyek műtárgyként, készítőjüket is megnevezve kerültek be a nyilvántartásba. Az áprilisban megnyílt tárlat válogatás a Művészeti, Relikvia- és Fotótár 40 ezer darabos írói ikonográfiai kollekciójából, a PIM fotógyűjteményének legértékesebb egységéből. A Művészeti Tár fotógyűjteménye országosan is a legnagyobb írói képi adatbázis, és mint ilyen, nélkülözhetetlen kiállítások, irodalmi kiadványok összeállításakor is.
Az első bemutatón (2024. április 27. – június 23.) szereplő, időrendben kiállított mintegy 80 fénykép neves fotográfusok – Simonyi Antal, Ellinger Ede, Uher Ödön, Székely Aladár, Rónai Dénes, Pécsi József, Escher Károly, Zinner Erzsébet, Balla Demeter, Gink Károly, Molnár Edit, Szilágyi Lenke és többek - munkáin keresztül egyben fotótörténeti ívet is felrajzol, érzékeltetve, hogyan alakult a portréfényképezés technikája és szemléletmódja a korai és a legújabb felvételek között eltelt mintegy 150 évben. A tárlat legkorábbi fotográfiája Tiedge János Vörösmartyt ábrázoló felvétele 1854-ből, míg a legutóbbiak a 2000-es évekből valók. A kiállítás az irodalom és fotográfia egyfajta izgalmas találkozására invitál.
A gyűjtemény bővelkedik különleges, korai fényképészeti eljárással készült eredeti fotográfiákban. Kiemelkedik közülük Székely Aladár Ady Endréről 1915-ben készült dedikált fotója, Simonyi Antal Jókai Mórról, illetve Arany Jánosról készült albumin fényképei, Ellinger Ede Arany János fényképe, Balogh Rudolf Molnár Ferencről haditudósítóként készült fotója, vagy Edward Steichen, a divatfotózás úttörőjének Molnár Ferenc portréja, és Kaffka Margit albumin fényképe.
A halandóság törékeny arcai címet Juhász Ferenc Molnár Edit Íróportréim című 1973-as pécsi kiállítására írt megnyitóbeszédéből kölcsönöztük.
A második kiállításon (2024. június 27. – december 15.) a PIM fotósai (Berekméri Zoltán, Flesch Bálint, Bókay László, Dobóczi Zsolt, Belicza László Gábor, Gál Csaba és Birtalan Zsolt) által az elmúlt évtizedekben készített íróportrékra kerül majd a hangsúly.
A kiállítás kurátorai: Kovács Ida és Kemény Aranka irodalmi muzeológusok, PIM
Grafikai tervezés: Csuport Andrea
Látványterv: Mihalkov György, PIM