Előadó: | Szikora Róbert |
---|---|
Album: | Keressük! |
Szövegírók: |
Szikora Róbert (Bob Lanky) |
Szikora Róbert (Bob Lanky) |
|
Kiadó: | Keressük! |
Stílus: | Pop |
Címkék: | élet, életérzés, emlék, hit, múltidéző, remény, várakozás [+] |
a) Gyerünk édes
Gyerünk Édes, gyerünk Édes,
Mutasd meg, hogy mire vagy képes!
Gyerünk Kedves, gyerünk Kedves!
Itass fel, mindenem nedves!
Gyerünk édes, gyerünk Édes,
Ha Te nem vagy velem, az élet is téves!
Gyerünk egyszer, gyerünk kétszer,
A testemen légy a testékszer!
b) Teremtés
Sárból, aranyból, fényből, homályból,
Gyúrt az agyafúrt Isten, mint álmot.
Néztem az arcát, pont, mint az órát,
Az időt, a percet, mi hárman egy tercett.
c) Miből vagy?
Rágyújt, s könnyes szemmel mondja, hogy: Miért nem. Nem voltunk, és nem vagyunk összekötve.
Na, jól van, a szívemben azért feloldoztam.
De másnap fájós fejjel, mindenét kidobtam.
Miből vagy, hogy úgy vonzol engem?
Tűz nem vonzhat így, víz nem fojthat így, óh, szerelmem.
Miből vagy, hogy úgy vonzol engem?
Tűz nem éget így, víz nem részegít, óh, szerelmem.
d) Tűzbe pottyant búzaszem
Hat napra, hogy megszülettem, megkereszteltek.
Titokban, mert az ÁVH-sok figyeltek.
61’ Húsvétján volt az első áldozás.
A szentség átjárt, a lélek rám szállt.
Mázlim volt, hogy két évre nem vittek el a katonák,
De minden szerencse mögött, a Jóisten ott áll.
Hungáriával bejártam egész Európát,
És minden templomát, az Úr nem hiába várt.
75’ nyarán ott álltam a templom lépcsőjén,
Mi az égben kötettett, rá a földön lett pecsét.
Mindenki egyért, Jézus mindenkiért,
Ahol a kincsem, ott van a szívem.
Én vagyok az út szélére esett búzaszem,
Egy szemből nem lesz kenyér, társaim keresem.
Asztalra tesznek, rám keresztet vetnek,
megáldanak, és talán megesznek.
Én vagyok a tűzbe pottyant égett búzaszem,
megégve nem lesz belőlem már semmi sem.
Át kell jutni Hozzád, a túloldalon vársz.
Enyhe széllel felrepülni, engem ott találsz
Lengyel turnéról a fekete Madonnát magammal hoztam,
meg ezt a pár pézsmabundát.
Bámultam a karjában ott tartja Isten fiát.
Lett még egy anyám, egy égi édesanyám.
Tetszett, hogy porba írtad mocskos bűneim,
Sivatag is kevés, hogy elnyelje könnyeim.
Szeretet a szívhez a legrövidebb út,
Uram, te mindent látsz, Uram, te mindent tudsz.
Én vagyok az út szélére esett búzaszem.
Egy szemből nem lesz kenyér, társaim keresem.
Asztalra tesznek, rám keresztet vetnek,
megáldanak, és talán megesznek.
Én vagyok a tűzbe pottyant égett búzaszem,
megégve nem lesz belőlem már semmi sem.
Át kell jutni Hozzád, a túloldalon vársz.
Enyhe széllel felrepülni, engem ott találsz.
Én vagyok az út szélére esett búzaszem…
Két műfaj találkozását mutatja be a Duett: zene és fényképezés című tablókiállítás, amely kedden nyílt meg Budapesten az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum kertjében.
A Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Zene Háza közösen rendezi meg a kiállítást, amelynek másik része a városligeti intézményben látható. A két helyszínen megrendezett tárlatok fényképeit a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának gyűjteményeiből válogatták.
A Duett című kiállításban a zene és a fényképezés találkozik egymással
A két kifejezési forma egymással párbeszédet folytatva, formabontó módon mutatja be, ahogy a zenei élmények a fényképezés eszközei révén láthatóvá válnak.
A megszólaló zene betölti teret
Családi nappalit, hangversenytermet, rádióstúdiót, tánctermet, vendéglőt vagy akár egy városi teret, a képeken a zene, a zenélés és a hallgatás is képi formában jelenik meg.
Mindkét kiállítás azonos koncepció alapján jött létre
- A kiállítás archív felvételein zenei pillanatok, csend, harctér, polgári otthon és koncertek elevenednek meg. A pillanatfelvételek felidézik azt, hogy mi szólhatott ott és akkor. A néma képek a fantázia segítségével zenei élménnyé válnak - fogalmazott Bősze Ádám zenetörténész.
A kiállításon szereplő képek nem zenei hatást kívánnak kelteni a nézőben, nem a zenéből merítenek inspirációt, hanem a zenével töltött tereket nyitják meg előttünk, mindkét tárlatot különféle tértípusok mentén rendezték el.
Kilenc tértípus mentén mutat be archív felvételeket két hónapon keresztül
A szervezők olyan tereket kerestek, amelyek hangulatait és jelentéseit nagyban befolyásolta, hogy milyen zene szólt bennük és az, hogyan hatott az az ott lévőkre. Ezek a képek lehetőséget adnak arra, hogy kérdéseket tegyünk fel.
Az egyik képen a tizenhat éves Dohnányi Ernő látható édesapjával és más zenészek társaságában, egy másikon Cselényi József operaénekes otthonában a családjával, de Szabados György zongoraművész keze is felfedezhető az egyik archív felvételen zongorázás közben.
- Csellót készítő első világháborús katonák is megjelennek az egyik képen, de a kiállítás felvételei között feltűnik a Zeneakadémia tere is, amelyben "Clemens Krauss vezénylését képzelhetjük el, amint a Bécsi Operaház százfős énekkarát dirigálja a pesti közönség előtt" - mondta a kurátor.
Horn Márton, a Magyar Zene Háza intézményigazgatója beszédet mond a Duett: zene és fényképezés című tablókiállítás megnyitóján a Múzeumkertben 2025. október 7-én. A Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Zene Háza közös kiállítása december 7-ig látogatható
Fotó: MTI/Hegedüs Róbert
Horn Márton, a Magyar Zene Háza intézményigazgatója szerint a képeket nézve megszólalhat bennünk a zene: olyan emlékek jönnek elő a gyerekkorból, a mindennapokból, amitől azt érezheti a néző, hogy a zene jelen van - hangsúlyozta.
A Duett: zene és fényképezés című tablókiállítás részlete a Múzeumkertben a megnyitó napján, 2025. október 7-én. A Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Zene Háza közös kiállítása december 7-ig látogatható
Fotó: MTI/Hegedüs Róbert